lørdag den 7. april 2012

Refashion og en slags DIY

Jeg har kastet mig ud i noget refashion. Egentlig ikke noget jeg har begået mig særlig meget i, men længe tænkt tanker omkring det. Jeg bevæger mig jo ret tit rundt i div. genbrugser og godt nok, er mine øjne mest rettet mod "stofhylderne", men jeg skimter da også altid bøjlestængerne for tøj. Må dog indrømme, at jeg sjældent falder over noget.
Den sidste lange stykke tid har jeg, været på udkig efter noget bestemt. En fed herre jakke. Gerne en god gang tweed (som jeg eeelsker), i en ordentlig farvekombi og gerne gerne gerne i uld. Langt om længe fandt det jeg søgte. Det er tweed, farven er petroleum og det er uld. Og da jeg kommer hjem og kigger nærmere, så kan jeg bare se, at det er lækkert håndværk, der lægger bag. Dejligt.

Det her er så mit fund/projekt.
 (Jeg undskylder lige for dårlig billedekvali, men mit syrum ligger i kælderen = dårligt lys og det var lidt impulsivt, at jeg ville lave fotodoku af hele forløbet..såeh, bær over med mig.)

Et styk lækker herre jakke med god plads, så der er noget, at arbejde med. Målet er en lækker figursyet tweed jakke i lidt engelsk-ride-frue-stil.

Jeg startede med at sætte den på ginen og sætte en masse nåle.

Der var en masse prøven frem og tilbage af jakken med nåle i og ud, inden jeg gik i krig med, at sprætte op. Ville gerne have nogenlunde overblik over processen, inden jeg åbnede og måske ikke kunne hitte hoved og hale i det hele.

Ærmene kom af og jeg kunne vende vrangen ud. Nålene lod jeg sidde, så jeg kunne tegne op med kridt, der hvor der skulle sys.
Jakken havde i forvejen flere skæringer og jeg har taget jævnt ind i dem alle.
Det er jo dejlig nemt at gå til, når forarbejdet er gjort for én.


Da jeg fik sprættet op, kunne jeg virkelig se og fornemme håndværket bag. Vi snakker mange typer indlægsmaterialer, ærmefisk, skulderpuder og ritråd.


Skuldrene var pænt brede, så der skar jeg ca. 3 cm af.
Ærmet har jeg også syet ind og gjort slankere og så har jeg lavet lidt rynk/puf på toppen, så den får et mere feminint look. Jeg har ikke bevaret skulderpuder og fisk, for selve skulderen på jakken var ret godt stivet af med indlægsmateriale og med det lille puf jeg har lavet, lægger den pænt på skulderen, uden at hænge.



Detaljer indeni. Uhm det er kræs.


Det sidste jeg laver på jakken er kanten. Jeg laver den noget kortere og så vil jeg gerne have at den går skråt ned midt for og midt bag og at siden, lægger lige på hoften. Jeg har først nålet den op og bagefter markeret med ritråd hvor ombukningskanten er.


Da jeg har fået åbnet op forneden og vendt jakken på vrangen igen, makerer jeg med kridt og presser med strygejernet kanten i min ombukningslinie. Jeg vil sy foeret fast i hånden, så derfor presser jeg kanten. Jeg klipper, så jeg har ca 3 cm oplæg og foeret klipper jeg af, så der er lidt mere, at arbejde med. Jeg bukker foeret op, nåler fast og syer i hånden. Foeret skal have noget bevægelses"frihed", så derfor er det syet fast oppe under bukkekanten...giver det mening?





Jeg valgte, at lave en slids midt bag på ca 8 cm.


Og voilá, jakken er (næsten) færdig.

Jeg mangler nye knapper og et ekstra knaphul.
Dette er, hvad jeg lige havde hjemme, men må vist en tur op i byen og finde nogle lidt mere spændende knapper.





En flad 50er og nogle gode timers arbjede og jeg har nu en lækker figursyet jakke.

6 kommentarer:

  1. Jeg er altså imponeret over, hvad du kan få ud af en gammel herrejakke, det må da give masser af tilfredsstillelse

    SvarSlet
  2. omhyggelig som altid! Flot Jakke Ulla! Knus din gamle klasse kammerat! ;)

    SvarSlet
  3. Tak Lydert, det giver i hvertfald blod på tanden til mere refashion:)

    Tak Mille:)
    Håber du har det godt, dejligt du er tilbage på bloggen. Knus Ulla

    SvarSlet
  4. Du er simplehen SÅ DYGTIG!!!
    Wauw det ser skide godt ud :)
    ...men skal vi ikke se den på????

    SvarSlet
  5. Super flot stykke arbejde.
    Da jeg så det første billede, tænkte jeg, at det lignede en Falbe-jakke (jeg har arbejdet hos Falbe). Smilet kom på læberne da jeg så så, at det VAR en Falbe-jakke.
    Der er rigtig mange detaljer og finesser i habitjakker. Jeg synes at det er rigtig dejligt at jakken lever videre.
    Glæder mig til at se dit valg af knapper - og gerne med dig i :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karina,
      Ja hold da op med finesser i den jakke. Elsker at se så godt håndværk.
      Har stadig ikke fundet knapper; det er sørme svært at finde de rigtige..

      Slet